Partly cloudy

22°C

Canarias

Partly cloudy
Humidity: 78%
Wind: N at 3.22 km/h
Saturday
Sunny
18°C / 24°C
Sunday
Sunny
18°C / 23°C
Norsk(NO)Danish(DK)Deutsch (DE-CH-AT)English (United Kingdom)Español(Spanish Formal International)Russian (CIS)

Image

 

LÆSERNES EGNE BILLEDER

Dating Canarias Swingerkontakt

Image

 

 

                                           

                

  

goldcar-rental

Trafik og færdsel, gode oplysninger, inden du køre

Vigtigt, åben i et nyt vindue. PDFUdskrivEmail

Værd at vide inden man skal ud og køre.
Mange siger at Spanierne ikke kan køre bil, men det er nok fordi, man ikke kender deres måde at køre på. De følgende linjer skulle gerne medvirke til at forstå dette lidt bedre, og dermed gøre det nemmere for dig og din familie, at begå jer i den spanske trafik.


Flettereglen som man kender i Nordeuropa, når man f.eks. køre ind på en motorvej, har man ikke her. Det er altså ikke fordi den bagfra kørende er dum, han/hun ikke trækker ud, så man kan komme fremad. Skal man ind på en motorvej, og tilkørslen ikke er lang nok, ja så må man holde stille, til den højre bane er fri for bagfra kommende trafik, så man derefter kan komme ind på motorvejen.


Venstresving er kun tilladt ganske få steder, og de steder man må, er man ikke i tvivl, der står store skilte, alle andre steder må man fortsætte frem til næste rundkørsel, dreje hele vejen rundt, og køre tilbage igen, så kan man dreje ind til højre, til det ønskede sted. Af samme grund vil man også møde unormale vigepligter f.eks. i Playa del Ingles. Pludselig vil man få en stoptavle, selvom man skal lige ud af den samme store vej, som man allerede er på, men det er lavet for at bilister fra en mindre vej kan komme til venstre, uden at lave noget forkert. Nu er der nok enkelte der vil sige at et enkelt venstresving er der ingen der opdager, og dermed tænker man på pengepungen, men det er ikke det værste. Spanierne forventer ikke, at der pludselig holder en bil midt på vejen, for at vente på fri bane forfra, for derefter at svinge til venstre, så man er næsten sikker på, at blive påkørt bagfra, og det kan få ganske alvorlige følger, så er det bedre, at køre lidt længere frem, og komme helskindet gennem resten af ferien.


er en del af dagligdagen på Gran Canaria, og det ser ud til, man må leve med det. Som nævnt under venstresving, er der også ved kø – kørsel, stor risiko for at blive påkørt bagfra. Kommer man til en kø, så skal man slå blinklyset til venstre, så ved de næste bilister, at her er noget rivende galt (det er jo ikke en, der skal til venstre) så de sætter farten ned. Når man ikke længere er den sidste i køen, slår man blinklyset fra igen, og den bagved holdende tager over, osv. osv.
Fodgængere er også fredet her på Gran Canaria. Kommer man – som bilist, frem til en overgang, hvor der står fodgængere og venter, skal man holde stille, så når man nærmer sig, tager man farten af, blinker til venstre, så gør man forgængeren opmærksom på, at man vil holde stille, og samtidig viser man bagved kørende, at man sætter farten ned, eller stopper helt. Ganske enkelt – og effektivt.


Spiritus kørsel er en alvorlig sag, også på Gran Canaria, i sær hvis man er turist. Grænsen på Gran Canaria er 0,25, men vores råd er, lad helt være. Taxikørsel er så billig her, og de skal jo også leve. Kører man alligevel med en lille blæser på, og er så heldig at blive taget – inden det går galt, kan man godt vinke farvel til de sidste feriepenge, og mere til. Er man uheldig, og skader andre eller sig selv, er det naturligvis meget værre. Mange uheld her på Gran Canaria, har dødelig udgang, tænk på, at der enten er en hård bjergside, eller en afgrund, og begge dele er lige farlig. Husk at medbringe koldt vand til turen.

De lokale busser
Gran Canaria har et godt og velfungerende bus net. Det eneste der ikke virker, er det med at køre til tiden, men som man siger, ” Der kommer snart en bus mere”, så hvad er problemet. De første busser køre kl. 06.00 og den sidste køre hjem kl. 03.00, så mon ikke der er en der også passer ind i dine planer.
De køre planer der hænger på de fleste stoppe steder, er altså ikke for at se, hvornår den næste bus kommer, men for at man skal kunne se, hvilket bus nummer, der køre til det sted, hvor man gerne vil hen.


Der findes et udtryk der hedder ” At køre ud i det blå” har man mod på det, så stå på en af de første busser, kør med til endestationen, skift over til en anden og fortsæt. På den måde får man en masse at se, og man kommer der nok aldrig igen, så det er med at benytte sig af det.

Du kan se rutenet og køreplan for hele øen her.


PS. Man må ikke sidde i bussen med bar over krop – heller ikke herrerne.


God tur – husk at tage vand med.


Taxi kørsel
Taxierne tilhøre de enkelte kommuner, og de må ikke tage kunder op i en anden kommune, end den de tilhøre. Man ser på farven på taget, hvor de kommer fra, de røde er fra Playa del Ingles, og de grønne er fra Puerto Rico og Mogan. Har de den grønne lygte tændt på taget, så er de fri.
Ringer man efter en Taxi, må de starte taxametret, der hvor de holder, når de får turen, og det betyder at man godt kan komme ud for at ”uret” viser 2,30 Euro, når man sætter sig ind. Det er altså reglerne her. Så det er ikke chaufføren der er en bandit. Ok banditter findes naturligvis også her, og det sker da jævnligt at de ”glemmer” at slå den sidste tur ud, så man bare fortsætter med det beløb, den forrige kunde betalte. Mit råd er, se om ”uret” er rent, hvis du har ”vinket” en taxi på gaden, og se hvilket nummer (f.eks. LM 32) der står på døren, så kan man altid finde tilbage til den vogn, man lige har kørt med, også hvis man har tabt sit kamera eller sin telefon i bilen.
Der er en hel del såkaldte ”Pirat” taxier på Gran Canaria. Disse pirater er private mennesker, der laver en ekstra lomme skilling ved at køre til og fra lufthavnen. Det er ikke lovligt, og jo flere der er, des mindre er der tilbage til taxierne. Det er ikke populært, og heller ikke ufarligt, da blodet hurtigt kommer i kog her i varmen, når man kommer til lufthavnen i en sådan.
Det er muligt at ”købe” en taxi til en kortere eller længere udflugt, en tur på 8 timer hele vejen rundt om øen kostede i 2010 omkring 200 Euro for 4 personer, og så kommer man på steder, man ikke kunne forestille sig fandtes. Skulle nogen være interesseret i en sådan tur, så send en mail til os, så sender vi turforslag, og vi hjælper også gerne med en chauffør, der taler engelsk

God og sikker tur!

Parkering kan være noget af en udfordring, og finder man endelig en ledig plads, er kantstenen som regel malet gul. Man har nu indført parkeringsafgift i de fleste byer, og det er nemt at finde ud af, hvid streg koster ikke penge, det er ofte i forbindelse med bolig områder, blå streg koster penge, billet trækkes i den nærmeste automat, eller der står en vagt i nærheden, som kommer og kradser lidt penge ind. Holder man ved gul (hvor der altid er plads) og de forkerte opdager det, bliver bilen fjernet, sat på en speciel, lukket plads, hvorefter skal man betale for at få den udleveret igen. Venter man et par dage skal man være opmærksom på, at der er et gebyr pr. dag, for opbevaring også. Nogen vil sige, det er lige meget, det er en udlejningsbil, og vi rejser hjem i morgen, men billetten bliver sendt til din hjemadresse, og der er et utroligt velfungerende samarbejde, og det bliver absolut ikke billigere af den lille omvej. Vores råd er, sæt bilen ved hvid afmærkning, eller betal ved de blå streger. Køre man til Las Palmas, så er det nemmeste at sætte bilen i et af de mange parkerings huse, trække en billet, som man så tager med sig rundt i byen, når man så skal tilbage til bilen, står navnet på det pågældende p-hus på billetten, så ved hjælp af en taxi, finder man altid tilbage.


Fartgrænserne er her, som i dit hjemland, lavet for at de skal overholdes. Der er også her – som i dit hjemland, mange der køre for stærkt alligevel. Man holder ofte fartkontrol på Gran Canaria, både med rader i vejsiden, og fastmonterede radar på biler og motorcykler. Det koster mange penge at køre for stærkt, mindste takst er 90 Euro, og derefter stiger det hurtigt. Det er med fartbøder, som med alle andre bøder, de betales kontant ved kasse 1. Har man ikke pengene, så bliver man ganske enkelt taget med. Skulle man nå til det punkt, finder de fleste lidt penge alligevel.
 
Knallert kørsel.
Skal man ud og se sig lidt omkring, og samtidig gerne vil have lidt sol og varme, så er det en god ide at leje en af de knallerter, man ser alle vegne. Hvis nummer pladen er gul, så er det en 50 cc, som må køres på almindelig bil kørekort, og der må være to personer på. De kan køre 50 Km/t så det går stærkt nok på det vejnet, Gran Canaria har at byde på. I enkelte byer – f.eks. Puerto Rico, er der køreforbud med disse knallerter mellem kl. 23.00 og kl. 06.00, andre byer gælder andre regler, men spørg hvor i lejer, eller en af de mange betjente man møder. Vær opmærksom på at disse køretøjer ikke må køre på motorvej!

Man kan også leje lignende køretøjer, men med 125 cc, og disse maskiner kan drives helt op til 100 Km/t. De kendes på den hvide nummerplade, og de må ligeledes køres på almindelig bil kørekort, men de må godt køre på motorvej. For begge kategorier gælder styrthjelm og den grønne reflekterende vest.
Kør forsigtigt.